Aikaisempia tapahtumia

Näyttelijätyön professori Kati Outinen

PIRKANMAAN MUISTIYHDISTYS RY:N JÄSENILTA JA KEVÄTKOKOUS

Yhdistyksen jäsenilta ja sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 21.3.2016 yhdistyksen tiloissa os. Kalevantie 1. Tilaisuuden alussa näimme näyttelijätyön professori Kati Outisen esittämän monologin Niin kauas kuin omat siivet kantaa. Noin puoli tuntia kestävä esitys käsitteli muistia ja minuutta.

HUITTISTEN ALAOSASTON 15 v. JUHLASEMINAARI KOKOSI SUUREN JOUKON MUISTIALAN AMMATTILAISIA

Torstaina 20.10. vietettiin Pirkanmaan Muistiyhdistyksen ja samalla koko Suomen vanhimman alaosaston 15-vuotis- juhlaseminaaria Huittisissa. Seminaariin osallistuin n. 200 muistialan asiantuntijaa, ammattilaista sekä omaishoitajaa Pirkanmaalta, Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta.

Seminaarin avasivat alaosaston vastaava Aira Autio sekä Huittisten kaupungin vanhustenhuollon johtaja Sari Talvitie. Huittisten kaupungin perusturvajohtaja Kristiina Piirala pohti alustuksessaan ovatko Muistisairaudet kunnille megaluokan haaste. Tämän jälkeen geriatrian professori Jaakko Valvanne kertoi Muistisairauksien diagnostiikan ja hoidon tulevaisuuden näkymistä.

Iltapäivän aloitti gerontologian dosentti, FT Ulla Eloniemi-Sulkava ja hänen aiheena oli Muistisairaiden ihmisten elämänlaadun ja hoidon vaikuttavuuden parantaminen.

Musiikin tohtori, psykologi Ava Numminen kertoi musiikin merkityksestä muistisairaan hyvinvoinnin edistäjänä. Alustukset löytyvät alustajan nimen takaa pdf-tiedostoina.

Muistiliiton tervehdyksen toi järjestöjohtaja Anna Tamminen. Hän jakoi Liiton hopeiset ansiomerkit kolmelle alaosaston toimijalle pitkästä ja ansiokkaasta urasta ja tehdystä vapaaehtoistyöstä muistisairaiden hyväksi. Ansiomerkin saivat Seija Kuukka, Satu Kinnula ja Pirjo Pitkäkoski. Aira Autio, Paula Helin ja Merja Ketonen saivat vastaavat ansiomerkit alaosaston 10-vuotisjuhlassa.

Pyydämme teitä seminaariin osallistuneita täyttämään seuraavan linkin takaa löytyvän palautelomakkeen mikäli ette täyttänyt palautelomaketta jo paikanpäällä.

Lämmin kiitos teille kaikille, jotka eri tavoin muistitte alaosastoa! Kiitos seminaariin osallistuneille, Huittisten kaupungille, seminaarin alustajille sekä kaikille teille vapaaehtoisille, jotka mahdollistitte juhlan onnistumisen!

SYDÄN-HÄMEEN ALAOSASTO VIETTI 10-VUOTISJUHLIA

Pälkäneen seurakuntatalolla vietettiin sunnuntaina 20.11. Sydän-Hämeen alaosaston 10-vuotisjuhlaa. Paikalla oli kuutisenkymmentä juhlavierasta. Muistiliiton kunniapuheenjohtaja Pekka Laine kertoi Liiton ja yhdistysten historiasta ja tehdystä laaja-alaisesta vaikuttamistyöstä muistisairaiden ja omaisten hyväksi.

Alaosaston vastaava, muistihoitaja Liisa Korpinen kertoi Sydän-Hämeen alaosaston perustamisesta ja toiminnasta kuluneina vuosina. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Teija Siipola kertoi Muistisairaan ihmisen ja hänen läheisensä hoidon ja palvelujen nykytilasta sekä tulevasta Kansallisesta muistiohjelmasta. Kaisa Pesu lausui tilaisuuden päätteeksi piristäviä sanoja pimenevää iltaan.

Tilaisuudessa ojennettiin Muistiliiton hopeinen ansiomerkki Liisa Korpiselle ja Päivi Laineelle. Ansiomerkki myönnetään vapaaehtoistyössä pitkään toimineelle henkilölle tai muutoin erityisen ansioituneelle dementiatyön kentällä vaikuttaneelle ihmiselle.

PIRKANMAAN MUISTILUOTSIN HANKEKAUDEN PÄÄTÖSSEMINAARI

Pirkanmaan Muistiluotsin hankekauden päätteeksi ja uuden toimintakauden käynnistämiseksi järjestettiin seminaari 10.11.2011 Tampereella (ohjelma). Seminaariin osallistui hankkeen keskeisiä yhteistyötahoja, toiminnassa mukana olevia muistisairaita ihmisiä, heidän läheisiään, muistialan ammattilaisia sekä arvovaltainen joukko päättäjiä kunnista, yksityiseltä sektorilta sekä Muistiliitosta.

Seminaari avasi yhdistyksen puheenjohtaja, neurologi Maire Santala ja Tampereen kaupungin tervehdyksen toi apulaispormestari Irja Tulonen.

OTT Pentti Arajärvi toi puheessaan esiin mm. lainsäädännöllisiä puutteita muistisairaiden ihmisten kohdalla. YTT Juhani Laasanen kuvasi alustuksessaan vapaaehtoistyön kansantaloudellista merkitystä. Johtava geriatri Jyrki Rintala kuvasi järjestöjen roolia muistisairaan ihmisen hoidossa. Muistiliiton järjestöjohtaja Anna Tamminen kertoi Muistibarometrin tuloksista ja alaosaston vastaava Aira Autio kertoi roolistaan järjestössä. Hankkeen tuloksista kertoi kuntakoordinaattori Toni Leander ja Pirkanmaan Muistiluotsitoiminnan tulevaisuutta valotti Teija Siipola.

Seminaarin lopussa oli paneelikeskustelu aiheesta Tulevaisuuden palvelut väestön ikääntyessä. Paneelin puheenjohtajana toimi apulaispormestari Perttu Pesä, Tampereen kaupungista sekä keskustelijoina Aira Aution, Jyrki Rintalan ja Anna Tammisen lisäksi sosiaali- ja terveysjohtaja Leena Niittymäki Valkeakosken kaupungista sekä laitoshoidon johtaja Ella Suojalehto Tampereen kaupungista.