KOKEVA-hanke

KOKEVA-hankkeen tavoitteena on tukea keskivaikeaa ja vaikeaa muistisairautta sairastavien henkilöiden kognitiota, hyvinvointia ja elämänlaatua kotona tai palvelukodissa omaisten tai tukihenkilöiden ohjauksessa. Hankkeen aikana kehitetään, testataan ja arvioidaan toimintakykyä edistäviä harjoituksia yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Toiminnalla halutaan parantaa muistisairaiden toimintakykyä, lisätä muistisairaan ja omaisen/tukihenkilön välistä vuorovaikutustilanteita ja osallistumisen mahdollisuuksia.

Tutkimukset osoittavat, että harjoitukset yhdistettynä muihin menetelmiin, kuten musiikkiin ja kosketukseen, tukevat muistisairaan hyvinvointia. Oheiset videot esittelevät toimintamallia.

Hankkeessa kehitetyt monipuoliset harjoitukset on koottu Ilo muistaa ja onnistua -oppaaseen, joka julkaistaan marraskuussa 2019. Tutustu harjoituksiin ja anna palautetta.

Lisätietoja:

projektivastaava
Kirsi Mustonen puh. 050 301 0418
etunimi.sukunimi@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

projektityöntekijä
Hillervo Pohjavirta puh. 044 762 1282
etunimi.sukunimi@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Kolmevuotista hanketta rahoittaa Stea. Kehittäjäkumppaneina mukana ovat Tampereen kaupunki, Tampereen kaupunkilähetys, Akaan kaupunki, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen seudun ammattiopisto.