Ilo muistaa ja onnistua

Kokeva-hankkeessa kehitetyt kognitioharjoitteet on suunnattu muistisairauden myöhempiin vaiheisiin. Yhteinen tekeminen läheisen tai koulutetun tukihenkilön kanssa auttaa muistisairasta kokemaan yhteyttä toisiin ja tuo sisältöä elämään. Harjoitteiden aloittaminen ei ole missään vaiheessa liian myöhäistä, aina voi saada uusia miellyttäviä kokemuksia ja elämyksiä aistien kautta.

Tavoitteiden saavuttamiseksi vuorovaikutus ja yhdessä oleminen ovat erityisen tärkeitä. Osa harjoitteista perustuukin täysin huomioivaan läsnäoloon ja siihen, että muistisairas ihminen tuntee tulevansa kuulluksi.

Harjoitteet tähtäävät tiedonkäsittelytoimintojen aktivoitumiseen. Tutkimusten mukaan esimerkiksi muisteleminen, vuorovaikutuksessa oleminen, luova tekeminen, liikkuminen, musiikki, keskusteleminen ja aistien stimuloiminen vaikuttavat muistisairaiden ihmisten elämänlaatuun ja hyvinvointiin positiivisesti.

Harjoitteissa on vaikeustasoltaan erilaisia osioita, joista voi valikoida sopivimmat. Lisäksi harjoitteita tehdessä voi huomioida tietoja elämänhistoriasta ja henkilökohtaisista mieltymyksistä. Osa harjoitteista perustuu omien elämänhistorian aikana koettujen läpikäymiseen ja tallentamiseen.

Musiikki, esimerkiksi yhdessä laulaminen, virittää harjoitteiden tekoon.
Harjoituksissa huomioidaan sairauden vaihe sekä yksilölliset tarpeet ja toiveet.
Kosketus rauhoittaa ja päättää yhteisen hetken.

Hankkeessa on kehitetty yksilöohjauksen malli harjoitusten toteuttamiseen:
Musiikki
– luo yhteyden
Harjoitukset
 – virkistävät muistia ja mieltä
Kosketus ja rentoutus
- rauhoittavat ja päättävät hetken.

Pirkanmaan Muistiyhdistys tarjoaa koulutusta ja tukea harjoitusten käytössä.

Voit tilata oppaan sähköpostilla toimisto@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi tai tällä lomakkeella. Oppaan hinta on 10€ + postikulut (kotimaassa 6,40€). Oppaan voi myös ostaa toimistolta.

TUTUSTU HARJOITUKSIIN JA ANNA PALAUTETTA HARJOITUKSISTA

Näytevihko

Korttipeli

Puhekuplaharjoitus

Mistä kaupungista kuva on otettu?

Pallo- ja peliharjoitus

Kuuharjoitus