Etäomaisena

Monet ihmiset ovat nyt huolissaan etäällä asuvasta läheisestään tai ystävästään. Apua on saatavissa, mutta ikäihmisten kotona tai palvelukodeissa ei nyt pitäisi käydä, koska koronaviruksen leviämis- ja tartuntariskit ovat liian korkeat. Heihin voi silti pitää yhteyttä ja hoitaa heidän asioitaan. Voit tehdä paljon auttaaksesi ikääntyneitä läheisiäsi heidän arjessaan.

Käytännön vinkkejä:

• Varmista, että läheisesi tietää kuinka paljon apua on saatavilla. Tarkista, että hän tietää kuinka korona-aikana tulee toimia ja mihin ottavat yhteyttä. Jos tiedät luotettavia naapureita tai ystäviä, jotka eivät itse kuulu riskiryhmään, kysy onko heidän mahdollista hoitaa esimerkiksi läheisesi kauppa-asioita.
  • Etsi alueen tukiryhmiä. Pidä silmällä kaikkia auttamismahdollisuuksia, joita läheisesi asuinalueella on tarjolla.
  • Harkitse ohjeistusten, esimerkiksi  (THL:n käsien pesuesite, ulkoilu korona epidemian aikaan), tulostamista ja lähettämistä, jos siitä olisi apua. Usealta taholta on saatavissa tuoli- ja muita jumppaohjeita sekä erilaisia tehtäviä ajan kuluksi ja muistin virkistämiseksi. Voit tilata myös yhdistyksestä läheisellesi kirjeen, jossa ohjeita mm. liikuntaan ja mielen hyvinvointiin.
  • Auta läheistäsi luomaan yhteys sinuun. Yhteyden muodostamisen voi tehdä puhelimitse, postitse, tekstiviestinä, sähköpostitse tai käyttämällä Skypen kaltaisia järjestelmiä. Kokeilun arvoisia ovat sovellukset ja sosiaalisen median alustat, jotka sallivat henkilön käyttää videopuheluita, kuten Skype, WhatsApp ja Zoom. Kasvojen näkeminen ja äänen kuuleminen voivat tuoda läheisemmän tunteen. Voit järjestää etäyhteydenotot aina tiettynä vuorokauden aikana tuodaksesi läheisellesi säännöllisen arkirutiinin ja jotain mitä odottaa.
  • Auta läheistäsi verkossa niin paljon kuin mahdollista. Useat ruokakaupat toimittavat ostokset kotiovelle. Myös urheiluseurat toimittavat kauppaostoksia, samoin seurakunnilla, esimerkiksi Mummon kammarilla on ruokapalvelutoimintaa korona-aikana.  Ota selvää toimittaako alueen apteekki lääkkeitä myös kotiin.
  • Varoita läheistä mahdollisista huijauksista ja väärinkäytöksistä puhelimitse ja verkossa. Valitettavasti jotkut ihmiset yrittävät käyttää pandemian aikanakin haavoittuvia ihmisiä hyväkseen.

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen tuki

Puhelintuki

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen työntekijät soittavat säännöllisesti epidemian aikana yhdistyksen jäsenille tai toiminnassa mukana olleille. Jos haluat, että soitamme läheisellesi ota yhteyttä puh. 044 099 0166 tai sähköpostilla toimisto@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Yhdistys on avannut tukipuhelimen, jossa asiantuntijamme tarjoavat muistisairauksiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa sekä tukea kuormittaviin tilanteisiin. Voit soittaa myös, jos olet huolestunut läheisen tai tuttavan tilanteesta. Vastaamme numerossa 044 099 0166 maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.00 välisenä aikana.

Muistiyhdistys järjestää tukihenkilötoimintaa kotona asuville, pirkanmaalaisille muistisairaille ja läheisille. Korona-aikana koulutettu vapaaehtoinen tukihenkilö voi auttaa muistisairasta tai hänen läheistään keskustelemalla mahdollisista huolta aiheuttavista asioista tai muusta halutusta aiheesta puhelimessa. Puhelut voivat olla tiettynä viikonpäivänä ja kellonaikana. Soittaja on aina sama henkilö. Yhteydenotot ja tiedustelut: Tuija Koponen, p. 050 360 5224, s-posti: tuija.koponen@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi Laura Sarkonsalo, p. 044 774 5866, s-posti: laura.sarkonsalo@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Kirjeitä karanteeniajan virkistämiseksi

Muistiyhdistyksen jäsenet ja toiminnassa mukana olleet voivat tilata kirjepostia, jossa tietoa ja virkistystä arkeen. Kirjeet pitävät sisällään mm. liikuntaohjeita ja vinkkejä mielen hyvinvoinnin tueksi.

Palvelut ovat maksuttomia ja puhelut luottamuksellisia.