Tietoa koronaviruksesta muistisairaille

Epidemia on laantunut, mutta silti kannattaa olla varovainen

Käsien pesu, yskiminen nenäliinaan tai hihaan sekä turvavälien pitäminen kodin ulkopuolella liikuttaessa ovat edelleen tärkeitä.

Koronaviruksesta

Koronavirus aiheuttaa taudin nimeltä COVID-19. Virus aiheuttaa hengitystieinfektion. Hengitystieinfektiossa virus pääsee ihmisen hengityselimiin kuten keuhkoihin. Taudin oireita ovat kuume, lihassärky, yskä, väsymys ja vatsan oireet. Usein oireet ovat lieviä, mutta joillakin ihmisillä tauti on vakava. Vakavassa taudissa tarvitaan lääkärin hoitoa. Vakavia oireita ovat hengenahdistus, korkea kuume ja yleisen voinnin huononeminen.

Riskiryhmään kuuluu ihmisiä, joilla on suurempi riski sairastua vakavasti. Sinä kuulut riskiryhmään, jos olet yli 70-vuotias. Koronavirustauti on vaarallinen erityisesti henkilöille, joiden sairaus heikentää keuhkojen tai sydämen toimintaa tai jokin pitkäaikaissairaus heikentää elimistön vastustuskykyä. Myös muistisairauteen sairastuneet henkilöt kuuluvat vakavan sairauden riskiryhmään.

Koronavirustauti tarttuu muihin ihmisiin, kun sairastunut ihminen yskii tai aivastaa. Samalla ilmaan ja pinnoille lentää pieniä pisaroita. Pisaroissa on viruksia, jotka aiheuttavat taudin. Tätä kutsutaan pisaratartunnaksi. Siksi sinun täytyy yskiä nenäliinaan tai hihaan. Hyvään käsihygieniaan kuuluu, että peset käsiä vedellä ja saippualla 20 sekuntia ja kuivaat kädet hyvin. Jos et voi pestä käsiä, käytä käsidesiä. Älä kosketa silmiä, nenää tai suuta likaisilla käsillä. Näin ilmaan ja pinnoille leviää vähemmän pisaroita, joista virus voi tarttua muihin ihmisiin.

Pirkanmaan Muistiyhdistys tarjoaa neuvoja ja käytännön vinkkejä muistisairautta sairastaville ja läheisille - joko samassa tai eri talouksissa asuville. Päivitämme näille verkkosivuille säännöllisesti toimintaamme ja tulevia tapahtumia. Yhdistyksemme tarjoaa tukea koko epidemian ajan. Kesätauolla toimii Muistineuvopuhelin koko kesän ajan maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin (klo 12–17), sekä keskiviikkoisin ja perjantaisin (klo 12–15) numerossa 09 8766 550 (0,08€/min.+pvm)