Tietoa koronaviruksesta muistisairaille

Elämä muistisairauden kanssa tuo monenlaisia vaikeuksia arkeen. Koronavirus saattaa hankaloittaa päivittäistä elämää entisestään. Olo voi tuntua yksinäiseltä, ahdistavalta tai pelottavalta. Mutta et ole yksin - apua on saatavana.

Koronaviruspandemian aikana tarjoamme neuvoja ja käytännön vinkkejä muistisairautta sairastaville ja läheisille - joko samassa tai eri talouksissa asuville. Päivitämme Pirkanmaan Muistiyhdistys ry:n verkkosivuille säännöllisesti toimintaamme ja tulevia tapahtumia. Yhdistyksemme tarjoaa vahvaa tukea koko epidemian ajan.

Koronaviruksesta

Uusi koronavirus aiheuttaa taudin nimeltä COVID-19. Virus aiheuttaa hengitystieinfektion. Hengitystieinfektiossa virus pääsee ihmisen hengityselimiin kuten keuhkoihin. Taudin oireita ovat kuume, lihassärky, yskä, väsymys ja vatsan oireet. Usein oireet ovat lieviä, mutta joillakin ihmisillä tauti on vakava. Vakavassa taudissa tarvitaan lääkärin hoitoa. Vakavia oireita ovat hengenahdistus, korkea kuume ja yleisen voinnin huononeminen.

Riskiryhmään kuuluu ihmisiä, joilla on suurempi riski sairastua vakavasti. Sinä kuulut riskiryhmään, jos olet yli 70-vuotias. Koronavirustauti on vaarallinen erityisesti henkilöille, joiden sairaus heikentää keuhkojen tai sydämen toimintaa tai jokin pitkäaikaissairaus heikentää elimistön vastustuskykyä. Myös muistisairauteen sairastuneet henkilöt kuuluvat vakavan sairauden riskiryhmään.

Koronavirustauti tarttuu muihin ihmisiin, kun sairastunut ihminen yskii tai aivastaa. Samalla ilmaan ja pinnoille lentää pieniä pisaroita. Pisaroissa on viruksia, jotka aiheuttavat taudin. Tätä kutsutaan pisaratartunnaksi. Siksi sinun täytyy yskiä nenäliinaan tai hihaan. Hyvään käsihygieniaan kuuluu, että peset käsiä vedellä ja saippualla 20 sekuntia ja kuivaat kädet hyvin. Jos et voi pestä käsiä, käytä käsidesiä. Älä kosketa silmiä, nenää tai suuta likaisilla käsillä. Näin ilmaan ja pinnoille leviää vähemmän pisaroita, joista virus voi tarttua muihin ihmisiin.

Neuvoja poikkeustilanteeseen

Koronakriisi on aiheuttanut poikkeustilanteen koko maailmaan. Poikkeustilanteen aikana elämä on erilaista kuin normaalisti. Voimassa on monenlaisia rajoituksia, esimerkkinä karanteeni, jolla rajoitetaan vapaata liikkumista. Valtioneuvosto on kehottanut yli 70-vuotiaita ja riskiryhmään kuuluvia henkilöitä pysymään kotona, koska iäkkäillä on selvästi nuoria ihmisiä suurempi riski sairastua vakavaan koronavirustautiin.  Kaikilla, jotka sairastavat, ei ole selkeitä oireita. Sinun kannattaa olla varovainen ja pysyä kotona, jotta estämme taudin tarttumisen ja leviämisen.

Vältä lähikontakteja perheen ulkopuolisten ihmisten kanssa.

Pyydä läheisiä ihmisiä ja naapureita auttamaan asioinnissa.

Pyydä kotikunnaltasi tarvittaessa apua esimerkiksi ruoan hankintaan ja apteekkiasioihin. Jos sinun on hoidettava välttämättömiä kauppa- ja apteekkiasioita tai käytävä terveyskeskuksessa, tee se silloin, kun muita ihmisiä on liikkeellä vähän.

Voit myös valtuuttaa toisen henkilön hakemaan reseptilääkkeesi puolestasi. Tunnistaudu palveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet.

Noudata yleisiä ohjeita tartuntariskin vähentämiseksi.

Muista liikkua kotona mahdollisimman paljon. Voit myös ulkoilla, mutta pysyttele vähintään kahden metrin etäisyydellä muista ihmisistä.

Pidä yhteyttä läheisiin ihmisiin puhelimitse tai verkossa.