Vinkkejä omaiselle, joka hoitaa muistisairasta läheistään

Muistisairaan kanssa eläminen koronaviruksen aikana on haasteellista. Muistisairaat ja heidän kanssaan asuvat läheisensä viettävät tällä hetkellä huomattavasti enemmän aikaa kotona kuin normaalisti. Suurin osa on välttynyt virukselta hyvän suojautumisen ansiosta sekä terveydenhuoltohenkilöstön, STM:n ja THL:n suosituksia noudattamalla. Pirkanmaan Muistiyhdistys, Muistiliitto ja monet muut yhdistykset ovat koronaviruksen aikana tukemassa sinua. Alla olevien ohjeiden ja linkkien on tarkoitus tukea sinua korona aikana.

Oheisilta nettisivuilta löydät lisätietoja:

Muistisairaan tukeminen – ohjeita läheisille

Järjestöjen tarjoamat koronavirus-palvelut

Muistisairaus ja vuorovaikutus

Pidä huolta henkisestä hyvinvoinnistasi

Kärsivällisyyttä tarvitaan ja tämä epidemia menee aikanaan ohi. Kannattaa ajatella elämän positiivisia puolia. Huolehtiessasi läheisestä turvaat hänelle omannäköisen ja laadukkaan elämän. Koronavirukseen sairastuneiden ja siihen menehtyneiden määrä voi tuottaa pelkoa ja ahdistusta. Tämä on normaalia. Pelon ja ahdistuksen lisääntyessä uutisvirtaa on hyvä rajoittaa: kannattaa koronauutisia seurata esim. kerran päivästä jatkuvan seurannan sijaan. Jatkuvan koronatietouden seuraaminen voi lisätä ahdistusta. Netistä uutisia kannattaa seurata vain luotettavista lähteistä.

Alla olevat neuvot saattavat helpottaa alakuloista ja levotonta henkilöä:

• Tunteista puhuminen läheisen kanssa.
  • Sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen, vaikkapa puhelimitse, vähentää yksinäisyyden tunteen vaikutusta koronaerityksen aikana.
  • Lääkärin määrääminen lääkkeiden ohjeidenmukainen käyttäminen ja suunniteltujen terapioiden jatkaminen.
  • Fyysisestä kunnosta huolehtiminen vähentää ahdistusta ja alakuloa ja helpottaa uniongelmia.
  • Epäterveellinen ravinto voi lisätä ahdistusta ja alakuloa. Terveellinen ravinto vaikuttaa positiivisesti myös mielialaan.

Vaihtoehtohoidoista kiinnostuneiden kannattaa keskustella lääkärin kanssa ennen niiden aloittamista.

Alla olevat yleiset neuvot voivat olla avuksi ja lisätä hyvinvointiasi.

Mielenhyvinvointia ja jaksamista auttaa, jos molemmat nukkuvat hyvin. Seuraavat asiat parantavat unta:

• Ulkoilu ja mielekäs tekeminen päivällä.
  • Makuuhuoneen lämpötila ja valaistus ovat sopivia nukkumiseen.
  • Kannattaa välttää kahvin, teen ja kolajuomien nauttimista kello 14:00 jälkeen.
  • Alkoholin käyttöä kannatta välttää.
  • Kello lähelle vuodetta, josta herätessään huomaa onko päivä vai yö.
  • Kävely, lämmin maito, kylpy tai suihku voivat saada muistisairaan rentoutumaan.
  • Turvallinen koti luo turvallisuuden tunteen (himmeä yövalo).
  • Sairastuneen heräillessä yöaikana kannatta ystävällisesti muistuttaa, että on yö ja nukkumisaika.
  • Mielialan lasku voi lisätä uniongelmia.

Kuormittavan tilanteen pitkittyessä kannattaa ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiin.

Huolehdi kotiin riittävästi ruokaa, lääkkeitä ja muuta tarvittavaa apua

Hyvinvoinnin edellytys on, että kotiin on mahdollista saada toimitettuna kaikki tarvittava apu, lääkkeet ja ruoka. Jos huolehdit itse apteekki ja kauppa-asioistasi niin muistathan asioidessasi turvavälin. Monet kaupat ovat järjestäneet mahdollisuuden rauhalliseen asiointiin riskiryhmille suunnattuja ostoshetkiä ennen kauppojen normaaleja aukioloaikoja. On hyvä välttää tarpeetonta asiointia ja suosia esimerkiksi verkko-ostoksia. Läheisiä ja ystäviä voi kysyä avuksi ostosten saamiseksi kotiin ja pyytää jättämään ostokset kodin oven ulkopuolelle.

Pysy aktiivisena

Aktiivinen arki ja mielekäs tekeminen kotona auttaa torjumaan tylsyyttä ja turhautumista. Se voi myös auttaa ylläpitämään muistisairaan toimintakykyä ja auttaa säilyttämään kyvyn toimia itsenäisesti pidempään. Aktiivisen arjen mahdollistaminen voi olla erityisen vaikeaa nyt pandemian aikana. Se voi myös innostaa tekemään asioita uudella tavalla kotiympäristössä. Aktiivisena pysyminen ja mielekäs tekeminen vähentää pitkästymistä ja turhautumista.

Alla muutamia asioita, joita voit kokeilla.

Digitaaliset ja verkkotoiminnat

• Teknologia kuten älypuhelimet, kannettavat tietokoneet ja tabletit tarjoavat useita muotoja viettää aikaa mielekkäästi. Nämä soveltuvat kaikille ja osa laitteista on suunniteltu muistisairaita varten.
  • Hakupalveluohjelmista (Googlen Assistant ja Applen Siri) löytyy hyödyllistä tietoa ja viihdettä.
  • Itselle mielekkään musiikin kuuntelu luo voimakkaita muistoja
  • Toiminnan suunnittelussa mukana oleminen ja asioiden valitseminen oman mielenkiinnon mukaan luo nautinnollisen ja mielekkään kokemuksen.

Muistisairaan apuvälineitä löytyy netistä.

Pidä yhteyttä

Yksi vaikeimmista asioista pitkään kotona olemisessa on yksinäisyyden ja eristyksen tunne. Turvassa ja terveenä pysymisen vuoksi vierailuja tulee välttää. Tarvittaessa voit saada kotihoidolta apua esimerkiksi pukeutumisessa ja peseytymisessä. Sinulla voi olla ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat huolissaan tilanteesta. Yhteydenpito heidän kanssaan auttaa jaksamaan tämän vaikean ajan yli.  Yhteydenpito voi myös ylläpitää muistisairaan kielellisiä taitoja pidempään tallella. Kannattaa pitää yhteyttä sinulle tärkeiden ihmisten kanssa puhelimella, kirjeillä, tekstiviesteillä, sähköpostilla tai Skype puheluilla. Valitse näistä sinulle sopivin muoto.

Sosiaalinen media ja videopuhelut (Skype, WhatsApp, Zoom, Teams) voivat olla kokeilemisen arvoisia. Läheisen kasvojen näkeminen ja äänen kuuleminen voi tuntua miellyttävältä. Kannattaa sopia yhteinen molemmille sopiva kellonaika, jolloin pidetään yhteinen, päivittänen videopuhelu. Tällöin on jotakin mitä odottaa.

Muistiyhdistys

Voit vierailla yhdistyksen verkkosivuilla saadaksesi tietoa ja neuvoja. Facebookissa jaetaan kokemuksia, keskusteluita ja kyselyitä. Verkkoyhteisöt tai foorumit voivat olla hyödyllisiä tapoja saada tukea koska siellä on paljon muita ihmisiä, jotka ovat samankaltaisessa tilanteessa. Muistiliiton Muisti lehdessä ja Pirkanmaan muistiyhdistyksen Pääasiat lehdestä löytyy lisätietoja muistiasioista. Muistiyhdistyksen tukipuhelin auttaa sinua numerossa 044 099 0166 maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.00 välisenä aikana. Voit pyytää ko. numerosta myös ns. karanteenikirjeen, jossa mukavaa tekemistä ja vinkkejä mielen hyvinvointiin.

Pidä yllä rutiinia

Päivittäinen rutiini helpottaa kotona oleskelua. Tietoisuus päivän tulevasta ohjelmasta voi vähentää ahdistusta, kun henkilö tietää etukäteen mitä odottaa. Jos kaikki uutisissa huolestuttaa niin kannatta kokeilla seuraavaa:

• Luo itsellesi säännöllinen aikataulu. Saatat huomata, että on helpompaa tehdä asioita samaan aikaan päivässä tai viikossa. Kokeilemalla voi löytyä paras aika päivästä tehdä asioita.
  • Pidä asiat yksinkertaisina tällöin ne on helpommin hallittavissa.
  • Voi olla hankalaa seurata toisen rutiineja, jos hän esimerkiksi kävelee useita kertoja päivässä. Koeta löytää vaihtoehtoja, joista henkilö erityisesti nauttii. Kyseeseen voi tulla liikunta, ulkoilu raikkaassa ilmassa, kukat tai linnunlaulun kuuntelu.
  • Asioissa kannattaa edetä pienin askelin yhdessä asiassa kerrallaan ja purkaa isot asiat pienempiin osiin.

Noudata hyvää hygieniaa

Hyvä hengitys- ja käsihygienia auttaa estämään koronaviruksen leviämistä. Tähän sisältyvät seuraavat asiat:

• Pese kädet usein saippualla ja vedellä.
  • Yski ja aivasta paperinenäliinaan tai hihaan.
  • Laita käytetyt paperinenäliinat heti roskiin.
  • Älä koskettele kasvojasi.

Ohjeiden noudattaminen on kaikille tärkeää, mutta erityisen tärkeää se on ikääntyville ja muistisairaille. Käsinpesu on erityisen tärkeää ja tärkeää on myös puhdistaa esineitä, joita kosketaan usein – kaukosäätimet, puhelin, keittiön hana ja ovenkahvat. Voit tulostaa ohjeita muistuttamaan hyvästä hygieniasta ja laittaa niitä esille ympäri kotia. Muistisairasta voi yrittää saada pesemään käsiään laulamalla yhdessä hänen kanssaan.

Miten voit saada apua

Jos sinua autetaan jo kotona, kannattaa tehdä lista kotona käyvistä ammattilaisten yhteystiedoista ja säilyttää sitä näkyvällä paikalla. Ammattilaisten puhelinnumerot kannatta myös tallentaa puhelimeen. Tällöin sinun ei tarvitse etsiä yhteystietoja, kun tarvitset apua. Yhteystietolistaasi voivat kuulua oma yleislääkärisi tai muu terveydenhuollon ammattilainen, sosiaalityöntekijä, kotihoidon työntekijä, muistikoordinaattori, muistihoitaja, asiakasohjaaja tai henkilökohtainen avustaja. He auttavat ja tukevat sinua kotona pärjäämisessä ystävien ja läheisten lisäksi. On hyvä kirjata ylös erilliseen vihkoon keitä kaikkia kotona käy.

Jos et vielä saa tukea kotiin et ehkä tiedä mitä kaikkea apua on saatavilla. Et ehkä tunne tarvetta suunnitella asioita vielä, mutta yhteystietoja kannattaa kerätä etukäteen. Tulevaisuuteen valmistautuminen rauhoittaa.

Kokoa lista:

• Kirjaa ylös oman alueen sosiaalipalveluiden yhteystiedot.
  • Etsi lisää tietoja oman alueen muistisairaiden hoitopaikoista.
  • Tarkista mistä saa noutoaterioita, ruokaostosten kotiinkuljetuksia.
  • Kirjaa ylös Pirkanmaan muistiyhdistyksen puhelinnumero 044 099 0166. Vastaamme maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.00 välisenä aikana.

Monissa paikoissa, naapurit ja muut yhteisötoimintaryhmät voivat auttaa sinua. He tarjoavat asiointiapua (apteekki ja kauppa) henkilöille, jotka asuvat yksin tai ovat karanteenissa. Kysy heiltä, miten he voivat auttaa sinua.