Vinkkejä yksin asuville muistisairaille

Yli 70 -vuotiaat kuuluvat koronaviruksen aiheuttaman taudin riskiryhmään. Vaikka epidemia on laantunut, kannattaa välttää lähikontakteja ja huolehtia turvaväleistä, jotta tauti ei leviäisi eikä tarttuisi. Ulkoillessakin on hyvä pitää turvaväliä muihin ihmisiin. Kaupassa asioidessa kannattaa välttää tungoksia.

Neuvontaa puhelimitse

Muistiyhdistyksen työntekijät soittavat ryhmäläisille ”mitä kuuluu” -puheluita. Ne henkilöt, joilla on Muistiyhdistyksen järjestämä tukihenkilö, saavat soiton myös omalta tukihenkilöltään. Yhdistyksen väeltä voi pyytää apua erilaisten asioiden selvittämiseksi. Yhdistykseltä lähetetään myös postia, jossa on vaihdellen erilaisia aivotreenitehtäviä ja vinkkejä ulkoiluun. Mikäli et ole saanut kirjettä ja toivoisit saavasi sellaisen, pyydä sitä numerosta 044 0990166.

Päivystäviä puhelimia

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen Tukipuhelin 044 0990166 (arkisin 9-16) (Kesätauko 28.6.-2.8.)

Punainen risti 0800 100200 (arkisin 9-21, maksuton)

Seurakunnat 040 804 8005 (joka päivä 8-18)

Tampere Missio Aamukorva 03 213 3533 (joka aamu 6-9)

Mielenterveysseura 09 25250111

Apua ruokaostosten tekoon

Tampere Mission Arkiapu: auttaa ruokaostosten teossa. Apu on tarkoitettu koronaviruksen riskiryhmään kuuluville eli yli 70-vuotiaille henkilöille. Palveluun voi soittaa arkipäivän apua tarvitseva henkilö, joka ei ole kotihoidon asiakas tai jolla ei ole läheisiä. Lähinnä kyse on välttämättömästä elintarvikeavusta tilanteessa, jossa henkilö itse ei kykene tai ei tunne oloaan turvalliseksi asioimaan kaupassa. Puhelinpalvelu toimii numerossa 040 198 6128 ja on toistaiseksi avoinna maanantaista torstaihin klo 9-11. Apu on maksutonta.

Nääsville ry: Voit soittaa ja tehdä kauppa­tilauksen. He eivät käsittele rahaa, vaan laskuttavat ostokset jälkikäteen. Tavaroiden toimitus on maksutonta. Ostokset toimitetaan sinulle seuraavana päivänä. Halutessasi saat ostosten mukana kotijump­paohjeen sekä aivopäh­ki­nä­tehtäviä. Tilaukset maanan­taista torstaihin 8.30–10.00 puh. 050 377 0463 TAI puh. 050 406 7160

Mummon kammari: puhelin 03 2190 711 tilausaika ma-to klo 9-11. Maksutapa: tehdyt ostokset laskutetaan jälkikäteen, käteistä ei käsitellä. Palvelu on maksutonta

Tekemistä kotiin

Muistipuisto® on helppokäyttöinen ja innostava verkkosivusto, joka sisältää aivoterveyttä tukevaa tietoa, tekemistä ja käytännön vinkkejä. Käyttäjä oppii puistossa myös aivojen toimintakykyä edistäviä keinoja.

Kotimaiset Memoera -tuotteet tukevat, edistävät ja vahvistavat itsenäistä toimintaa ja kuntoutusta viihteellisin keinoin. Memoera yhdistää toimintakykyä edistävät harjoitustehtävät ainutlaatuisiksi tuotteiksi, jonka käyttäminen on iäkkäälle helppoa, hauskaa ja turvallista.

Aivohuoltamo pyrkii antamaan vinkkejä aivoterveyden ylläpitämiseen. Lisäksi löydät sivuilta myös aivokuntoilua erilaisten pelien muodossa, testin aivoterveytesi tilan kartoittamiseksi sekä aivovisan!

Papunet.net on saavutettava verkkosivusto eri keinoin kommunikoiville ja tietokonetta käyttäville ihmisille. Täältä löytyy myös muistipelejä.

Liikunta ja jumppaohjeita

MemoMat®-matto on muistijoogaa varten kehitetty oma harjoitusmatto. Maton mukana saat ilmaisen muistijoogaoppaan, jonka avulla opit helposti tekemään Muistijooga-harjoituksia. Harjoitukset eivät vaadi aiempaa kokemusta joogasta. Matolla tehdään kaikille sopiva joogaharjoitus sekä erilaisia aivoja aktivoivia muistiharjoituksia, joiden teho perustuu liikkeen ja aivotreenin yhdistämiseen (dual tasking). Maton hinta 69€.

Ikäinsituutin kävely kevyemmäksi

Aamujumppaohje

Miina Sillanpää säätiön jumppaohjeita

Kotivoimisteluohjeita