Etäomaisena

Monet ihmiset ovat nyt huolissaan etäällä asuvasta läheisestään tai ystävästään. Epidemia näyttää laajenevan ja palvelukodeista kannattaa kysyä toimintaohjeita millä tavoin vierailut pystytään järjestämään turvallisesti.

Käytännön vinkkejä:

• Varmista, että läheisesi tietää kuinka paljon apua on saatavilla. Tarkista, että hän tietää miten toimia, jos sairastuu tai,jos hänellä ilmenee koronaan viittaavia oireita.
  • Etsi alueen tukiryhmiä. Pidä silmällä kaikkia auttamismahdollisuuksia, joita läheisesi asuinalueella on tarjolla.
  • Harkitse ohjeistusten, esimerkiksi  (THL:n käsien pesuesite, ulkoilu korona epidemian aikaan), tulostamista ja lähettämistä, jos siitä olisi apua. Usealta taholta on saatavissa tuoli- ja muita jumppaohjeita sekä erilaisia tehtäviä ajan kuluksi ja muistin virkistämiseksi. Voit tilata myös yhdistyksestä läheisellesi kirjeen, jossa ohjeita mm. liikuntaan ja mielen hyvinvointiin.
  • Auta läheistäsi luomaan yhteys sinuun. Yhteyden muodostamisen voi tehdä myös puhelimitse, postitse, tekstiviestinä, sähköpostitse tai käyttämällä Skypen kaltaisia järjestelmiä. Kokeilun arvoisia ovat sovellukset ja sosiaalisen median alustat, jotka sallivat henkilön käyttää videopuheluita, kuten Skype, WhatsApp ja Zoom. Kasvojen näkeminen ja äänen kuuleminen voivat tuoda läheisemmän tunteen. Voit järjestää etäyhteydenotot aina tiettynä vuorokauden aikana tuodaksesi läheisellesi säännöllisen arkirutiinin ja jotain mitä odottaa.
  • Auta läheistäsi avun ja tuen saamisessa. Esimerkiksi useat ruokakaupat toimittavat ostokset kotiovelle. Ota selvää toimittaako alueen apteekki lääkkeitä myös kotiin.
  • Varoita läheistä mahdollisista huijauksista ja väärinkäytöksistä puhelimitse ja verkossa. Valitettavasti jotkut ihmiset yrittävät käyttää haavoittuvia ihmisiä hyväkseen.

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen tuki

Puhelintuki

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen työntekijät soittavat epidemian aikana yhdistyksen jäsenille tai toiminnassa mukana olleille. Jos haluat, että soitamme läheisellesi ota yhteyttä puh. 044 099 0166 tai sähköpostilla toimisto@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Yhdistys on avannut tukipuhelimen, jossa asiantuntijamme tarjoavat muistisairauksiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa sekä tukea kuormittaviin tilanteisiin. Voit soittaa myös, jos olet huolestunut läheisen tai tuttavan tilanteesta. Vastaamme numerossa 044 099 0166 maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.00 välisenä aikana.

Muistiyhdistys järjestää tukihenkilötoimintaa kotona asuville, pirkanmaalaisille muistisairaille ja läheisille. Korona-aikana koulutettu vapaaehtoinen tukihenkilö voi auttaa muistisairasta tai hänen läheistään keskustelemalla mahdollisista huolta aiheuttavista asioista tai muusta halutusta aiheesta puhelimessa. Puhelut voivat olla tiettynä viikonpäivänä ja kellonaikana. Soittaja on aina sama henkilö. Yhteydenotot ja tiedustelut: Laura Sarkonsalo, p. 044 774 5866, s-posti: laura.sarkonsalo@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Kirjeitä karanteeniajan virkistämiseksi

Muistiyhdistyksen jäsenet ja toiminnassa mukana olleet voivat tilata kirjepostia, jossa tietoa ja virkistystä arkeen. Kirjeet pitävät sisällään mm. liikuntaohjeita ja vinkkejä mielen hyvinvoinnin tueksi.

Palvelut ovat maksuttomia ja puhelut luottamuksellisia.

Koristekuva.