Tukihenkilötoiminta - TUKEVA-hanke

Pirkanmaan Muistiyhdistys kehittää tukihenkilötoimintaa kotona asuville, pirkanmaalaisille muistisairaille ja läheisille. Muistisairaan toimintakyvyn tukeminen on tärkeää, että hän voi jatkaa mahdollisimman hyvää, omannäköistä arkea omassa kodissaan. Tukihenkilö voi auttaa muistisairasta jatkamaan harrastuksiaan, toimia ulkoiluystävänä tai lähteä vaikkapa seuraksi erilaisiin tapahtumiin. Myös muistisairaan läheinen kaipaa usein tukea arjessa jaksaakseen. Tuki  voi olla keskustelua, kuuntelua tai mahdollisuus hengähdystaukoon.

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen välittämän tukihenkilön tapaamiset ovat aina maksuttomia!

Tukihenkilöksi ryhtyvälle riittävät tavallisen ihmisen tiedot ja taidot. Luonnollisesti tukihenkilön tulee olla rehellinen ja luotettava. Tukihenkilö voi tukea muistisairasta omalla tavallaan kuunnellen ja keskustellen. Toiminnasta ei makseta palkkaa, mutta tukihenkilönä saa paljon mielekästä sisältöä ja hyvää mieltä elämäänsä. Tukihenkilö toimii oman tilanteensa mukaan, miten paljon hänellä on aikaa ja voimia vapaaehtoistoimintaan. Pienikin apu on tärkeää.

Yhdistys kouluttaa vapaaehtoisia henkilöitä tukihenkilöiksi. Seuraava koulutus yhdistyksen tiloissa järjestetään syksyllä 2017. Koulutus on maksutonta ja se koostuu kolmesta koulutuskerrasta.

Seuraava koulutus järjestetään Tampereella syksyllä 2017, koulutuskerrat :

ti 12.9., ti 19.9. ja ma 25.9.2017 klo 10.00 - 14.00 (sis. lounaan)

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Projektityöntekijä Tuija Koponen:  tuija.koponen@saunalahti.fi tai p. 050 360 5224

Projektivastaava Sirpa Markunmäki: sirpa.markunmaki@saunalahti.fi tai p. 044 738 9373

Voit myös täyttää tietosi lomakkeeseen, jolloin otamme sinuun yhteyttä ja kerromme vapaaehtoistoiminnan eri mahdollisuuksista.  Katso video tukihenkilötoiminnasta täältä!

Kuvassa Lempäälän tukihenkilökurssin osallistujat joulukuussa 2016
Tampereella maaliskuussa 2017 päättyneestä tukihenkilökoulutuksesta valmistui kahdeksan uutta tukihenkilöä.
Lisäksi Huittisten tukihenkilökoulutuksesta valmistui kuusi tukihenkilöä 28.3.2017.