Tukihenkilötoiminta - TUKEVA-hanke

Pirkanmaan Muistiyhdistys kehittää tukihenkilötoimintaa kotona asuville, pirkanmaalaisille muistisairaille ja läheisille. Muistisairaan toimintakyvyn tukeminen on tärkeää, että hän voi jatkaa mahdollisimman hyvää, omannäköistä arkea omassa kodissaan. Tukihenkilö voi auttaa muistisairasta jatkamaan harrastuksiaan, toimia ulkoiluystävänä tai lähteä vaikkapa seuraksi erilaisiin tapahtumiin. Myös muistisairaan läheinen kaipaa usein tukea arjessa jaksaakseen. Tuki  voi olla keskustelua, kuuntelua tai mahdollisuus hengähdystaukoon.

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen välittämän tukihenkilön tapaamiset ovat aina maksuttomia!

Tukihenkilöksi ryhtyvälle riittävät tavallisen ihmisen tiedot ja taidot. Luonnollisesti tukihenkilön tulee olla rehellinen ja luotettava. Tukihenkilö voi tukea muistisairasta omalla tavallaan kuunnellen ja keskustellen. Toiminnasta ei makseta palkkaa, mutta tukihenkilönä saa paljon mielekästä sisältöä ja hyvää mieltä elämäänsä. Tukihenkilö toimii oman tilanteensa mukaan, miten paljon hänellä on aikaa ja voimia vapaaehtoistoimintaan. Pienikin apu on tärkeää.

Yhdistys kouluttaa vapaaehtoisia henkilöitä tukihenkilöiksi. Koulutus on maksutonta ja se koostuu neljästä koulutuskerrasta.

Seuraava koulutus järjestetään Tampereella tammi-helmikuussa 2018, koulutuskerrat :

23.1., 6.2., 13.2. ja 20.2.2018,  klo 16.30-19.30

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Tuija Koponen, p. 050 360 5224,  s-posti: tuija.koponen@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Voit myös täyttää tietosi lomakkeeseen, jolloin otamme sinuun yhteyttä ja kerromme vapaaehtoistoiminnan eri mahdollisuuksista.

Katso video tukihenkilötoiminnasta täältä!

Kuvassa Lempäälän tukihenkilökurssin osallistujat joulukuussa 2016
Tampereella maaliskuussa 2017 päättyneestä tukihenkilökoulutuksesta valmistui kahdeksan uutta tukihenkilöä.
Lisäksi Huittisten tukihenkilökoulutuksesta valmistui kuusi tukihenkilöä 28.3.2017.