Toiminta
Hankkeen alussa toteutettiin sähköinen kysely toimintaan osallistuvien työntekijöiden kohtaamisosaamiseen liittyen. Sama kysely toistetaan hankkeen lopussa, jotta voidaan arvioida toiminnan vaikutuksia. Lisäksi hankkeessa kehitetään havainnointityökalu, jolla henkilöstö voi seurata kohtaamistilanteiden toteutumista hoivakodeissa. Työkalu rakennetaan yhteistyössä hoivakotien edustajien kanssa ja se pilotoidaan ennalta sovituissa yksiköissä.
Hankkeen toiminta käynnistyi helmikuussa 2025 yhteistyökumppanina toimivien hoivakotien tiloissa tapahtuvilla työpajoilla, joissa keskustellaan henkilöstön arvoista ja vahvuuksista sekä niiden hyödyntämisestä omassa työssään. Arvokeskustelut toteutetaan kahden työpajan sarjoina.
Kyselyn ja arvokeskustelujen jälkeen kohtaamisosaamisen kehittämistä on jatkettu työyhteisölähtöisillä kokeiluilla tai draamatyöpajoilla kevään 2025 aikana. Hankkeessa järjestetään hoivakotien ammattilaisilta nousseiden osaamistarpeiden mukaisesti muistisairauksiin ja muistisairaiden henkilöiden kohtaamiseen liittyviä koulutuksia. Ne toteutetaan kaikille avoimina webinaareina kuukausittain.
Hankkeen työntekijät kehittävät yhteistyössä hoivakotien ammattilaisten kanssa kohtaamisosaamisen KOHO-passin. Se on digitaalinen työkalu, jolla voi testata kohtaamisosaamiseen ja muistisairauden oireisiin liittyvää tietämystään. Lisäksi hankkeen tuotokset kootaan digitaaliseksi Kohtaamisen työkalupakiksi, joka on passin tavoin Pirkanmaan Muistiyhdistys ry:n sivuilla avoimesti saatavilla. Kohtaamisen työkalupakki sisältää oppimateriaalia ja hankkeessa kehitettyjä työkaluja ja toimintamalleja, joiden avulla lisätään yksilöllisten, monimuotoisten ajasta ja paikasta riippumattomia jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia. Hankkeen loppupuolella levitetään kehitettyjä hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja erilaisissa tapahtumissa ja kanavissa.
