Muistisairaus ja koronaepidemia

Uusi koronavirus (SARS-CoV-2) tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana,  kun sairastunut henkilö yskii tai aivastaa. Lähikontaktissa korona voi tarttua myös kosketuksen välityksellä, jos sairastunut on esimerkiksi yskinyt käsiinsä ja on sen jälkeen koskenut toiseen ihmiseen.

Oireita voivat olla:

• kuume
  • yskä
  • hengenahdistus
  • lihaskivut
  • väsymys
  • nuha
  • pahoinvointi
  • ripuli

Taudin yhteydessä on kuvattu myös maku- ja hajuaistin häiriöitä.

Koristekuva.

Miten toimin jos sairastun

Jos kuulut riskiryhmään ja sinulle tulee koronavirusinfektioon liittyviä oireita, ota aina ensimmäiseksi yhteyttä terveydenhuoltoon puhelimitse ja toimi saamiesi ohjeiden mukaan. Jos sinulle ilmaantuu vakavia oireita, soita heti oman kunnan terveyskeskukseen tai päivystykseen. Hätätilanteessa soita hätänumeroon 112.

Pirkanmaan Muistiyhdistys tarjoaa neuvoja ja käytännön vinkkejä muistisairautta sairastaville ja läheisille - joko samassa tai eri talouksissa asuville. Päivitämme näille verkkosivuille säännöllisesti toimintaamme ja tulevia tapahtumia. Yhdistyksemme tarjoaa tukea koko epidemian ajan. Valtakunnallinen Muistineuvopuhelin maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin klo 12–17, sekä keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 12–15 numerossa 09 8766 550 (0,08€/min.+pvm)