Ryhmätoiminta Tampereella

Ryhmätoiminta omaisille ja sairastuneille Tampereella

Syyskausi 4.9. - 15.12.2017 (muutokset mahdollisia).

HOITOVASTUUSTA LUOPUMINEN - RYHMÄ OMAISILLE
Muistisairaiden omaisille/läheisille, jonka läheinen on siirtynyt kodin ulkopuoliseen hoitoon. Ryhmässä etsitään keinoja omien voimavarojen ylläpitämiseen ja arjen rikastuttamiseen. Vertaistuki ja keskustelut ovat tärkeä osa ryhmien sisältöä. Ryhmä kokoontuu joka toinen maanantai klo 10 - 11.30, yhteensä 10 kertaa, alkaen 4.9. Ilmoittautumiset 31.8. mennessä.

LIIKUNNALLINEN MUISTIKUNTOUTUSRYHMÄ SAIRASTUNEILLE
Muistisairautta sairastaville, jotka liikkuvat itsenäisesti apuvälineen kanssa tai ilman apuvälinettä. Perusliikkumiseen pohjautuvia harjoituksia, joissa aktivoidaan kehoa ja aivoja monipuolisesti. Joustavat vaatteet ja sisäliikuntakengät. Ryhmää ohjaa muistisairaiden fysioterapiaan erkoistunut Outi Mäenpää. Ryhmä kokoontuu torstaisin klo 10 - 11, alkaen 14.9.
Ilmoittautumiset ja lisätiedot muistiyhdistys@saunalahti.fi, 03 223 2344.

SULJETTU OMAISTEN ILTARYHMÄ
Muistisairausdiagnoosin saaneiden omaisille/läheisille, jotka kokevat tarvitsevansa tietoa/tukea ja haluavat jakaa kokemuksiaan ryhmässä. Tapaamisissa saa tietoa muistisairauden vaikutuksesta perheeseen, parisuhteeseen ja arkeen. Ryhmässä etsitään keinoja omien voimavarojen ylläpitämiseen ja arjen rikastuttamiseen. Vertaistuki ja keskustelut ovat tärkeä osa ryhmien sisältöä. Ryhmä kokoontuu joka toinen viikko maanantaisin klo 17.00 - 18.30. Ryhmään otetaan max. 10 hlöä, alkaen 4.9. Ilmoittautumiset 31.8. mennessä.

IE -AIVOTREENI-RYHMÄ
Muistisairauden lievässä vaiheessa oleville. Ryhmäläiset valitaan haastattelun perusteella. Tehtävät pohjautuvat kansainvälisesti arvostettuun Instrumental Enrichment - menetelmään, joka on suunniteltu ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitojen tukemiseen. "Jokainen osaa ja jokainen oppii". Ryhmä on määräaikainen, päättyen keväällä -18. Haku syksyllä 2017, tiedustelut muistiohjaaja Kristina Uotila puh. 044 730 5270.

AVOIN OMAISTEN RYHMÄ
Omaisille, jotka haluavat jakaa kokemuksiaan läheisen sairastumiseen liittyvistä asioista. Keskustelua ja vertaistukea, jota ohjaa muistihoitaja Liisa Korpinen. Ryhmä kokoontuu neljän viikon välein tiistaisin klo 10.00 - 11.30. Syyskausi:  5.9., 3.10., 31.10. sekä 28.11.2017.

MÄÄRÄAIKAINEN RYHMÄ HILJATTAIN MUISTISAIRAUSDIAGNOOSIN SAANEILLE
Keskustelu- ja vertaisryhmä vuoden - puolen vuoden sisällä diagnoosin saaneille. Ryhmä kokoontuu joka toinen tiistai klo 10 - 11.30. Joka toisen tapaamisen yhteydessä läheisten mahdollista osallistua ohjattuun ryhmään (ks. avoin omaisten ryhmä), joka toisella kerralla ei samanaikaista läheisten ryhmää. Syyskausi 5.9.2017 alkaen.

MIESTEN RYHMÄ
Ohjattu vertaistukiryhmä muistisairausdiagnoosin saaneille miehille. Samaan aikaan läheiset kokoontuvat omassa ryhmässä. Joka toinen viikko keskiviikkoisin klo 13.00 - 14.30. Syyskauden ensimmäinen kerta 6.9.2017

MUISTIKUNTOUTUJIEN RYHMÄ
Syyskaudella ohjattu vertaistukiryhmä muistisairausdiagnoosin saaneille. Samaan aikaan läheisillä oma itsenäisesti kokoontuva ryhmä. Joka toinen viikko keskiviikkoisin 13.00 - 14.30.

NAISTEN RYHMÄ
Ohjattu vertaistukiryhmä muistisairausdiagnoosin saaneille naisille. Joka toinen viikko torstaisin  klo 15.00 - 16.30. Syyskauden ensimmäinen kerta 7.9.2017.

KUN JÄIN YKSIN - RYHMÄ OMAISILLE
Ryhmä omaisille, joiden puoliso tai läheinen on sairastanut muistisairautta ja menehtynyt. Tukea tunteiden kohtaamiseen ja läpikäymiseen. Joka toinen viikko maanantaisin klo 13.00 - 14.30. Syyskauden ensimmäinen kerta 4.9.2017.

RYHMÄ TYÖIKÄISILLE
Vertaistukiryhmä työiässä muistisairausdiagnoosin saaneille ja heidän läheisilleen. Ryhmä kokoontuu kuukausittain klo 17.30 - 19.00. Syyskauden ensimmäinen kerta 28.9.2017.

AHAA -AIVOTREENIRYHMÄ
Suunnattu keväällä 2017 IE-ryhmään osallistuneille, mutta myös muut voivat osallistua ryhmään. Ryhmä käynnistyy 7.9. ja jatkuu joka toinen torstai. Tiedustelut muistiohjaaja Kristina Uotila puh. 044 730 5270.

TERVETULOA MUKAAN!

ILMOITTAUTUMISET JA TIEDUSTELUT: