Läheisille

Ohjelmamuutokset mahdollisia. Huolehdimme osallistujien turvaväleistä ja hygieniaohjeistuksesta.

Läheisten ryhmiin osallistuminen ei edellytä aina sairastuneen osallistumista!

Kotijoukot - keskusteluryhmä läheisille muistisairaan siirtyä kodin ulkopuoliseen hoitoon

Kokoontuu joka toinen keskiviikko klo 10:00 - 11:30. Keskustellaan ryhmässä esiin nousevista asioista. Etsitään keinoja voimavarojen ylläpitämiseen ja arjen rikastuttamiseen. Vertaistuki ja keskustelut ovat tärkeä osa ryhmän sisältöä.
Syyskauden kokoontumispäivät ovat: 14.12.2022. Kevätkauden kokoontumispäivät: 11.1., 25.1., 8.2., 22.2., 8.3., 22.3., 5.4., 19.4., 3.5., 17.5. ja 31.5.2023.

Aikuisten lasten etävertaistryhmä I

Sairastaako Sinun vanhempasi muistisairautta?

Ryhmä on tarkoitettu aikuisille lapsille, joiden äiti tai isä sairastaa muistisairautta, mutta asuu vielä kotona. Tapaamisissa keskustellaan osallistujien mieltä askarruttavista asioista. Jaamme kokemuksia ja tietoa liittyen muistisairauteen, muistisairaan läheisenä sekä asioiden hoitajana toimimiseen. Microsoft Teams-tapaamisiin voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella, jossa on nettiyhteys. Tapaamiset ovat tiistai-iltoina klo 18:00 alkaen klo 20:00 asti (mukaan voit liittyä, kun aikataulusi sallii). Kevätkausi: 24.1., 28.2., 28.3., 25.4. ja 30.5.2023.
Ilmoittautumiset: toimisto@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi
Lisätietoja: vapaaehtoinen ryhmänohjaaja Tuuli Kalliomäki
tuuli@tkalliomaki.fi puh. 040 178 8118. Tervetuloa mukaan!

Aikuisten lasten etävertaistryhmä II

Sairastaako Sinun vanhempasi muistisairautta?

Ryhmä on tarkoitettu aikuisille lapsille, joiden äiti tai isä sairastaa muistisairautta ja asuu hoivakodissa. Tapaamisissa keskustellaan osallistujien mieltä askarruttavista asioista. Jaamme kokemuksia ja tietoa liittyen muistisairauteen, muistisairaan läheisenä sekä asioiden hoitajana toimimiseen. Microsoft Teams-tapaamisiin voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella, jossa on nettiyhteys. Tapaamiset ovat keskiviikkoiltoina klo 18:00 alkaen klo 20:00 asti (mukaan voit liittyä, kun aikataulusi sallii). Kevätkausi: 25.1.,  1.3., 29.3., 26.4. ja 31.5.2023.
Ilmoittautumiset: toimisto@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi
Lisätietoja: vapaaehtoinen ryhmänohjaaja Tuuli Kalliomäki
tuuli@tkalliomaki.fi puh. 040 178 8118. Tervetuloa mukaan!

Muistikoulu - tietoa ja tukea muistisairaalle ja läheiselle 2023

Soveltuu parhaiten hiljattain muistisairausdiagnoosin saaneelle ja läheiselle. Molemmille omat ryhmät, joissa käsitellään samoja teemoja eri näkökulmista katsottuna. Kevään muistikoulun ensimmäinen kerta 9.2.2023.
Kevätkausi, kokoontumiset torstaisin klo 17:00 - 18:30:

9.2.  Minä ja muistisairaus.
13.2.  Muistisairaan ihmisen hyvä elämä -luento
9.3. Toimintakyky on kokonaisuus.
16.3. Edunvalvontavaltutuus, hoitotahto ja testamentti -luento
20.4. Elämänmuutokset.
4.5. Hyvinvointi ja voimavarat
1.6. Aktiivinen elämä.

Naisten ryhmän läheisten/omaisten vertaisryhmä

Mahdollisuus osallistua omaisten/läheisten vertaisryhmään. Ryhmä kokoontuu omassa tilassaan naisten ryhmän kanssa yhtäaikaisesti. Ryhmä kokoontuu joka toinen tiistai klo 13:00 - 14:30. Syyskauden kokoontumispäivät ovat: 13.12.
Kevätkauden kokoontumispäivät: 10.1., 24.1., 7.2., 21.2., 7.3., 21.3., 4.4., 18.4., 2.5. ja 16.5.2023.

Miesten ryhmän läheisten/omaisten vertaisryhmä

Mahdollisuus osallistua omaisten/läheisten vertaisryhmään. Ryhmä kokoontuu omassa tilassaan miesten ryhmän kanssa yhtäaikaisesti.Ryhmä kokoontuu joka toinen keskiviikko parillisilla viikoilla klo 13:00 - 14:30.
Syyskauden kokoontumispäivät ovat: 14.12. Kevätkauden kokoontumispäivät: 11.1., 25.1., 8.2., 22.2., 8.3., 22.3., 5.4., 19.4., 3.5. ja 17.5.2023

Aamuvirkkujen läheisten/omaisten vertaisryhmä

Mahdollisuus osallistua omaisten/läheisten vertaisryhmään. Ohjattu ryhmä kokoontuu omassa tilassaan aamuvirkkujen ryhmän kanssa yhtäaikaisesti. Ryhmä kokoontuu joka toinen tiistai klo 10:00 - 11:30.
Kevätkauden kokoontumispäivät: 17.1., 31.1., 14.2., 28.2., 14.3., 28.3., 11.4., 25.4., 9.5. ja 23.5.2023.

Muistikuntoutujien läheisten/omaisten vertaisryhmä

Mahdollisuus osallistua omaisten/läheisten vertaisryhmään. Ohjattu ryhmä kokoontuu omassa tilassaan muistikuntoutujat ryhmän kanssa yhtäaikaisesti. Ryhmä kokoontuu joka toinen keskiviikko klo 13:00 - 14:30.
Kevätkauden kokoontumispäivät: 18.1., 1.2., 15.2., 1.3., 15.3., 29.3., 12.4., 16.4., 10.5. ja 24.5.2023.

Pirkanmaan muistiaktiivit

Muistiaktiivit ovat muistisairauksiin sairastuneiden ihmisten ja läheisten asiantuntijaryhmä. Ryhmän tehtävänä on tuoda esiin näkemyksiä muistiperheiden kannalta tärkeistä kysymyksistä Pirkanmaan maakunassa. Toivomme yhteydenottoja Pirkanmaan maakunnan muistiperheiltä, jotta maakunnallisuus aktiivitoiminnassa toteutuisi! Tampereella Muistiaktiivit kokoontuvat kerran kuukaudessa yhdistyksen toimistolla. Ota rohkeasti yhteyttä muistiaktiivi Jouni Rasiin puh. 050 326 2435  tai Risto Niemelään puh. 040 064 2828. Kevätkauden ensimmäinen kokoontumiskerta 20.1.2023.

Etäryhmä tiistaikerho

Etävertaisryhmä muistisairaille ja läheisille kokoontuu parittomien viikkojen tiistaina klo 14. Tapaamiset toteutetaan Microsoft Teams sovelluksella. Tarvitset tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen, jossa on toimiva nettiyhteys. Kevätkauden kokoontumiset: 17.1., 31.1., 14.2., 28.2., 14.3., 28.3., 11.4., 25.4. ja 9.5.2023.. Lisätiedot Susanne Lempinen, 050 330 8515 tai susanne.lempinen@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Tervetuloa mukaan!

Tiedustelut:
Pirkanmaan Muistiyhdistys ry
Hammareninkatu 7 3. krs, 33100 TAMPERE
puh. 044 099 0166, sähköposti: toimisto@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Vertaisryhmä työikäisten muistisairaiden läheisille

Ryhmässä voi jakaa kokemuksia vastaavassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Ryhmässä voi saada tukea ja uusiakin näkökulmia yhteiseen elämään sairastuneen läheisen kanssa. Jokaiseen tapaamiseen liittyy keskustelun ohella toiminnallisia tuokioita (mm. kuvat, musiikki ja kirjallisuus). Ryhmää ohjaa psykoterapeutti (VET) perhe- ja paripsykoterapia, lehtori Eija Noppari. Ryhmään mahtuu 10 hlöä ilmoittautumisjärjestyksessä. Ryhmä kokoontuu yhdistyksen tiloissa.
Ilmoittaudu: toimisto@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi tai puh. 044 099 0166.

Kevään kokoontumispäivät tiistaisin klo 17.00-18.30 7.2., 7.3., 11.4. ja 2.5.2023.

Minun ääneni musiikkiryhmät muistisairaille ja heidän läheisilleen

Pirkanmaan Muistiyhdistys ry 18.1.-26.4.2023, joka toinen keskiviikko klo 10:30 - 12:00. Tiedustelut: Kaisa Tienvieri 050 532 1803 tai kaisa.tienvieri@arvary.fi